
Lai būtu vērtsieguldīt gan laiku, gan resursus idejas tālākai attīstībai un produktaražošanai, nepieciešams saprast, vai tavs risinājums kādam būs nepieciešams.Biznesa iespēju festivāla "Icebreakers'22" biznesa attīstībasvēstnesis Oskars Zapackis dalās ieteikumos, kā validēt un pārdot savu ideju,kamēr vēl nav uzbūvēts produkts.
Oskars Zapackis (Biznesa Atslēga) ir pieredzējis biznesa koučs, kuršikdienā uzņēmējiem palīdz ar pārdošanu un biznesa attīstību. Viņš min, kalabākais veids, kā ātri un nesāpīgi pārbaudīt idejas dzīvotspēju, ir vērtēt,vai tavu produktu kāds gribēs nopirkt, pirms vēl esi uzsācis tā ražošanu.
Oskars pats ir pārdevis tiešsaistesfitnesa programmu, kamēr vēl nebija uzfilmēts neviens video. Iepriekšpārdošanāšo programmu nopirka 74 cilvēki 30 dienas pirms platformas palaišanas.
Kādi ir Oskara padomi idejasvalidācijai un pārdošanai pirms produkta ražošanas, lasi tālāk.
#1 Analizē savutirgu
Lai vieglāk validētu ideju, saproti,vai jau pastāv tāds vai līdzīgs produkts vai pakalpojums, veic pamatīgu tirgusizpēti, kur sīki un smalki izanalizē potenciālos konkurentus. Skaties viņumājaslapas saturu, cenas, sociālos kontus, sekotājus. Ja ir iespējams, veicpotenciālā apgrozījuma aprēķinu un salīdzini ar konkurentu iepriekšējo gaduapgrozījumu. Noskaidro, cik viņiem ir darbinieku. Sazinies ar vadītāju, ielūdzuz kafiju, parunājaties par visiem plusiem un mīnusiem, ar ko var saskartiesšajā biznesā. Visbeidzot - izveido savu minimālo dzīvotspējīgo produktu(MVP – minimum viable product).
#2 Neuztraucies, jatava ideja nav unikāla
Ja ideja ļoti patīk un vēlies tosasaistīt ar uzņēmējdarbību, tev nebūt nav jāsatraucas par super unikālu veidukā atšķirties no saviem konkurentiem, jo pilnīgi dabīgā veidā tev ir iespējabūt labākam par viņiem. Tu jautāsi kā? Atbilde ir saistoša mūsdienu realitātei,kur redzam, ka uzņēmēji nespēj tikt līdzi tik strauji mainīgajam gadsimtam,kurā mēs dzīvojam. Mārketings un klientu piesaiste mainās ik dienas, pārdošanasmetodes ir jāslīpē, jo arī patērētājs sāk palikt daudz izglītotāks. Meklēkonkurentu vissliktākās atsauksmes un cilvēki tev pateiks priekšā, kā būtlabākam, jo tikai tirgus un klienti spēj noteikt, ko ir nepieciešamsuzlabot.
#3 Uzticības veicināšanaun sevis pozicionēšana tirgū kā speciālistam
Veido saturu balstoties uz savuindustriju un tematiku, ievērojot šos trīs pamatprincipus - izglīto,iedvesmo un izklaidē. Ne visam tevis radītam saturam ir jābūt saistītamar produktu un tā īpašībām, bet gan ar uzticības veicināšanu un sevispozicionēšanu tirgū kā speciālistam. Tev ir jākļūst par ''Go To Person'',kas nenozīmē, ka Tu visu zini, bet gan cilvēki ir droši, ka, ja lūgs palīdzību,tu spēsi ieteikt, dot padomus un virzīt pareizā virzienā, pat ja no tevisbeigās neko nenopirks.
#4 Nodefinē savupotenciālo klientu
Savu potenciālo klientu no sākuma irnepieciešams nodefinēt, veicot pilnu klienta avatara testu un intervijas. Tevir jābūt skaidram, ar kādām problēmām un stereotipiem saskaras tavs klientssaistībā ar taviem produktiem un kas būtu iespējamie iebildumi pirkumaveikšanai vai darījuma noslēgšanai.
#5 Ja vēliespiesaistīt investīcijas - izstrādā kārtīgu biznesa plānu
Investoriem ir ļotisvarīgs biznesa plāns, bet pāri tam kalkulācijas, kur tiek aprēķinātsiespējamais apgrozījums, izdevumi, nolietojums, papildus izmaksas utt.Investors nozīmē jauna nauda tavā uzņēmumā, bet, lai investori to dotu, viņiemir ļoti svarīgi zināt, kā tiks iztērēts katrs eiro un cik ilgā laikā viņiem būsiespēja iegūt ieguvumu no savas investētās naudas.
Savas idejas attīstība nereti irsarežģīts un ilgs laiks, ja ieguldi pārāk daudz produkta izstrādē, bet ne pašarisinājuma validēšanā. Galvenais ir runāt ar savu mērķa klientu un saprast,vai viņiem šāds risinājums ir vajadzīgs un vai viņi būtu gatavi par to maksātnaudu.
Raksts tapis sadarbībā ar biznesaiespēju festivāla "Icebreakers" biznesa attīstības tēmu blokavēstnesi Oskaru Zapacki. Satiec Oskaru festivālā 6. oktobrī LatvijasUniversitātes (LU) Akadēmiskajā centrā, Zinātņu mājā. Bezmaksas biļeti paņem šeit.
Festivālu organizē LU Biznesainkubators, pateicoties Latvijas Universitātes Studentu padomes, LU fonda unmecenātu, Rīgas domes un LIAA atbalstam, kā arī pasākuma galvenajiem partneriem“LMT Retail & Logistics” un AS "4finance". Festivālu informatīviatbalsta TVNET.